Citytrip in 2022 naar Lissabon

Dit jaar zowaar 3 vakanties. Terwijl de reis van het voorjaar in Frankrijk met het bezoek aan de Loire dal een maand geleden is afgelopen ben ik al bezig met de volgende reis. Het wordt een citytrip naar de zon. Naar het meest zuid westelijke punt va Europa. Een bezoek een kleurige Lissabon staat op het programma. 6 Dagen de stad ontdekken.

Ik wist dat ik dit jaar nog een citytrip wilden maken, alleen was me de bestemming nog onbekend. Gezien ik in het voorjaar best frisjes was en in het najaar waarschijnlijk ook niet veel warmte zal mee maken in IJsland, kies ik er voor om de zon op te zoeken.

De voorbereiding voor een citytrip naar Lissabon

De bestemming

Een maand van te voren maak ik pas de keuze voor de bestemming. Een boekje gekocht van Time to Mono, die ik ook had gebruikt in Athene in 2021. Hier in staan leuke wandelroutes benoemd. Dus ook dit keer voor de bestemming van Lissabon. Een vliegticket met Transavia geboekt, om 5 dagen in het pinksterweekend er even tussenuit te gaan.

Een leuk B&B gevonden in het centrum van de wandelroutes. Schappelijk geprijst. De locatie, Casa Oliver Boutique heeft grote kamers en staat goed aangeschren.

De wanderroute op mijn telefoon gezet en de hoogtepunten die ik wil bezoeken heb ik benoemd. De vlucht vertrek zaterdag ochtend vroeg uit Eindhoven, wat mooi uitkomt want dan kom ik ook vroeg aan in Lissabon. dus ik heb wel al een parkeerplaats geboekt. Alleen nog de bestemming op de loactie boeken, maar daar wacht ik nog even mee. Eerst nog even verder inlezen wat de moeite waard is.

De Citytrip in Lissabon

de groene stad

Dag 1, op naar Lissabon en kennismaking met de stad

Ik begin met schrijven terwijl de eerste dag er bijna op zit. Ik kijk op een mooie skyline van de stad. Dat kan omdat ik op een van de top 7 heuvels zit dus een mooi uitzicht heb. Met pijnlijke voeten heb ik er een lange dag op zitten. Om 4 uur ging mijn wekker om na een snelle ontbijt, direct in de auto te stappen naar de luchthaven in Eindhoven. Om iets over 5 sta ik in een korte rij voor de incheckbalie. Toch weer verassend dat mensen op reis gaan zonder de juiste QR code voor bewijs van vaccinatie. De rij van de beveiliging was wel wat langer maar niet zo dramatisch als de afgelopen dagen op Schiphol. Dus met een ruim uur over voordat ik naar het vliegtuig moet is het tijd voor de ochtend vitamine, koffie. De vlucht van 2,45 uur verliep soepel en dit keer zowaar als een van de eerste mijn koffer. Ik moest even zoeken naar de briefjes met de taxichauffeur want er stonden er zo veel, maar die stond snel klaar voor een rit van een klein half uur naar het hotel. Met 1 uur tijdsverschil kom in om half tien aan bij het hotel. Natuurlijk veel te vroeg om al op de kamer te kunnen. Dus maar even omkleden en daarna de stad in gaan. Ik twijfel wel nog even of ik een korte broek aan moet doen want zo warm is het niet. Maar een paar uur later heb ik daar geen spijt van. Met al het klimwerk over de heuvels is het hard werken. En ik zweet me kapot. Eerst ben ik op zoek naar het info center om mijn Lissabon kaart op te halen. Omdat er zo’n lange rij stond op de luchthaven is het daar niet van gekomen. Eindelijk gevonden, blijkt deze echter gesloten te zijn. Dus op zoek naar de volgende. Uiteindelijk heb ik de kaart opgehaald en begin ik met de uitgestippelde route. Eerst maar een mooie uitzicht punt over de stad. Daarna de boog van Augustus en de bijbehorende grote plein aan de Taag. Daarna naar de Sint Augustus kerk, de volgende is de… kerk. Even een hapje eten, met een bier die heerlijk is. Op zoek naar het klooster waar ik de ingang niet van gevonden krijg. De reis gaat dus p terug naar beneden om naar de 11de eeuwse kathedraal te bezoeken. Met een kijkje achter de schermen ook een blik van het woonverblijf van de bisschoppen die een overzicht over de Taag hadden. De weg gaat weer flink omhoog, naar het hoogste punt van de stad. Het fort van Sint George. Een vestiging wat boven de stad uit kijkt. Blijkbaar op de grondvesten van een Romeins fort en daarna een gebouw van de mooren die er een vestingmuur om heen hadden gezet . De mooren zijn door de Portugezen in de 11de eeuw uit de stad gedreven en hebben het kasteel verder uitgebreid als vestiging stad. Het is een echt middeleeuwse bouwwerk en niet de kastelen uit de Renaissance die ik eerder bezocht in de Loire dal in Frankrijk. Wat ook opmerkelijk is dat de morgen uit zuid Spanje pas een eeuw later waren verdreven. Blijkbaar waren er meerdere kruistochten om de christendom weer op het Europese land te vestigen. Na had ik al vroeg de lunch op dat scheelde hier gelukkig heel veel, want na een ruim uur kom ik buiten en er staat een mega lange lijn bij de kassa. Weer afdelen naar de waterrand met onderweg een mooi uitzicht op de stad. Met een lift om het menige klimwerk over te slaan wil ik nog de ruïnes van de kerk bekijken die verwoest is bij de aardbeving in de 18de eeuw. Net zo als het grootste deel van de stad. Maar er is een optreden dus morgen een nieuwe kans. Met het laatste klimwerk op naar Principe Real te komen de wijk waar mijn hotel zit. Mijn koffer staat al op mijn kamer, dat was even zoeken, maar dat is mooi geregeld. Even uitblazen in mijn kamer. Een grote kamer met zicht op de achterkant, de Botnische tuinen, dus niet aan de drukke straat. Ik zet even het raam open maar niet veel later zie ik de muggen al rondvliegen. Niet zo’n slimme actie dus. Een paar glazen cola om mijn suiker spiegel weer in balans te krijgen en een lekkere douche om op te frissen. Om half acht zit ik bij Jamie Oliver restaurant lekker te eten. Met een heerlijke Portugese rode shiraz en een lasagne op. Daarna zit ik nog even in de tuin tegen over het hotel terwijl de temperatuur begint te zakken en ik de laatste regels van het verslag af maak. De lampen zijn intussen aan in het park dus het wordt snel donker. Het is intussen half tien dus half elf Nederlandse tijd. Tijd op mijn bedje te gaan opzoeken. Het was een lange indrukwekkende en warme dag.

Brug over de Taag

Dag 2, was de dag van de relatieve rust

Gisteren een nieuw wandel record verbroken dus ik voel het wel in mijn benen. Dus na lekker geslapen te hebben, hoewel het wel warm was in de kamer. Om half negen zat ik in de kleine ontbijt kamer wat sfeervol maar warm is. Nog een tijdje zitten praten met Amerikaanse tafelgenoten. Maar om 10.00 begin de tocht van wandelroute 2. Maar eerst met de metro een stuk rijden. Dat scheelt weer het menige klimwerk. De route vandaag gaat vooral langs parken en bijzondere pleintjes. Met op het hoger punten mooie uitzichten over de stad. Ik kom bij een food festival terecht waar ik witte sangria drink en heerlijk broodje ham en kaas, maar dan op zijn Portugees bestel en ik het warme zonnetje op eet. De wandeling gaat verder naar de kust langs de Taag. Hier bezoek in het museum voor de geschiedenis van de geschiedenis van Lissabon. Een leuk klein museum wat een goed beeld geeft van de handelsnatie die het is geweest met de bekendste ontdekkingstochten van Fasco de Gamma. Maar er is ook een ruimte ingeruimd voor de aardbeving en vloedgolf van de 18de eeuw wat de stad bijna compleet verwoeste. Daarna op een terrasje lekker een biertje gedronken om even de tijd te overbruggen voor de boottocht in een oude handelsboot van 1947. Het feit dat de nog drijft. Zo oud maar het verkeerd in goede sfeer. Met de metro weer een stukje terug. Zo kom ik op de terug weg vlak achter mijn hotel een leuke wijnbar tegen waar ik nu zit. Uit de zon maar op de heuvel waar de zon nog de huizen verlicht. Een rustige met 14 km lopen dag met veel relax tijd op terrassen en op de boot.

Praca do Commerco

Dag 3, in Lissabon, hard werken naar Belem

Mijn dag begon om 8.00 uur met een ontbijt en daarna een rit met de metro naar het centrum en daarna op zoek naar de bus die rechtstreeks zou gaan naar het Paleis Anjou. Maar die kreeg ik niet gevonden. Dus optie 2 met de trein. Die bracht me in 4-stops snel naar de voet van de berg waar het paleis op lag. Met het betere klim werk de weg omhoog bracht me bij het paleis. Een gebouw gestart met de bouw in de Renaissance maar nooit af gemaakt. In opdracht van de koning was men begonnen met het bouwen maar toen was de aardbeving van Lissabon. Ondanks dat dit gedeelte maar ligt geraakt werd tijdens de aardbeving wilden de koning er niet wonen. Bang dat het zou in storten. Dus hij woonde de rest van zijn leven in een luxe tent naast het kasteel. Zijn opvolger heeft het bouwwerk niet afgemaakt omdat Napoleon Spanje en Portugal aan het veroveren was, het land dus bezette en de koninklijke familie naar Brazilië is gevlucht. Na een paar decennia kwamen ze terug meteen flinke schuld en het land in armoede. Pas halverwege de 19de eeuw werd het weer bewoond. En zo zijn de vertrekken ook ingericht. De volgende stap was het klooster van Jerominos. Ik wist dat het gesloten zou zijn, gezien het maandag is, maar van buiten was het al zeer indrukwekkend. De volgende stap het bekendste gebouw van de stad. De toren van Belem. Deze was ook gesloten. Wel een beetje vreemd dat het zou was, gezien dit niet aangekondigd was. Maar gezien de hoeveelheid toeristen hier was ik waarschijnlijk toch niet naar binnen gegaan. De wandeling terug via pilar 7 van de hangbrug, de kopie van de Golden Geat Bridge waar je via een klein museum in de brug kon kijken. Met de lift 70 meter de lucht in en naast de rijbaan te staan was best leuk. Zeker het feit dat een jonge dame met heel veel hoogtevrees daar stond en niet wist waar ze moest kijken. Intussen was ik door mijn energiepijl heen. Dus een lekker lunch en wat van het gele vocht om aan te sterken ging mijn wandeling terug naar het hotel. Nog even flink klimmen. In het park even afkoelen en op adem komen waar ik het verslag schrijf.

Gele trams

Dag 4, wandelen door de wijk Santos

Ook vandaag was ik wakker voor mijn wekker, vooral door de warmte. Ik kom nog heel even de slaap hervatten nadat ik het raam wat had open gedaan. Om iets voor acht zat ik aan het ontbijt. En om half negen was ik begonnen aan de wandeling te noord westen van mijn hotel. Een wandeling met een paar kleine bijzondere punten. Maar vooral het Portugese leven ontdekken. Zo was vooral de rust en de koelte in de parken wel heel bijzonder. Ik snap dat veel mensen buiten leven in een van de vele parken. Zo zit ik nu ook het verslag te schrijven in het park voor het hotel. Vandaag een bezoek aan Basilica da Estrella. De kerk gebouwd door de koningin Maria I, die blij was met de geboorte van haar zoon de toekomstige koning van Portugal. Gebouwd in de 18de eeuw en heeft daarmee de aardbeving overleeft. Nov even rondgelopen in de overdekte winkel centrum. Altijd leuk om de geuren en kleuren te ervaren. Nu de stedentrip bijna aan zijn einde is gekomen, ik heb al online moeten inchecken voor de vlucht. Moet ik zeggen dat het een hele schone stad is. Er wordt wel overal gebouwd en verbouwd. Dat zal ook wel te maken hebben met de inhaalslag na COVID uitbraak. Prijstechnisch niet overdreven duur. De temperatuur in de zon was best warm, maar in de schaduw is het goed te vertoeven. Vanavond nog een bezoekje aan de wijnbar achter het hotel om nog even te genieten van de heerlijke wijn. En morgen direct na het ontbijt weer terug naar huis.

de stad

Dag 5, de reis alweer naar huis

Iets van 7 uur was ik wakker en vlak daarna kreeg in een berichte dat de taxi al een half uur eerder dan afgesproken er zou zijn. Dus maar een kop thee gedronken op de kamer en de sleutel met een briefje achtergelaten bij de receptie, gezien deze nog niet open was. Dus geen ontbijt. In een klein half uur was ik op de luchthaven en kon gelijk inchecken. Eerst stond ik een mega lange rij maar zag dat er ook check-in desk vrijwaren. Dus maar een kop koffie en broodje genuttigd op de luchthaven terwijl ik aan het wachten was. Om half drie terug in Nederland en de citytrip van 2022 zit er weer op.